Het beroep

De Commercieel directeur heeft de leiding over de commerciële activiteiten van een bedrijf. Als het bedrijf groot genoeg is, kan het zo zijn dat de Commercieel Directeur enkel over een afdeling de leiding heeft, maar meestal is hij verantwoordelijk voor de verkoopstrategie van het gehele bedrijf.

Om goed in te kunnen spelen op de behoeftes van potentiële klanten is het nodig om onderzoek te doen naar de markt, potentiële nieuwe markten en (de) relevante verkoopcijfers. De Commercieel Directeur zorgt ervoor dat dit onderzoek gedaan wordt en interpreteert de resultaten. Op basis van de conclusies gaat de Commercieel Directeur aan het werk om een nieuw verkoopplan te maken of een bestaand plan aan te passen.

Een Commercieel Directeur is zo veel bezig om steeds weer de markt in de gaten te houden en op veranderingen in te spelen. Een belangrijk onderdeel van dit werk is het opzetten van een netwerk, waardoor marktanalyses sneller gedaan kunnen worden en anderen sneller nieuwe producten oppikken. Contacten hebben buiten het bedrijf is essentieel om goed te kunnen werken.

Naast het product of de dienst zelf moet natuurlijk ook de marketing eromheen geregeld worden. Bij een groot bedrijf worden deze details door een ander afgehandeld, maar bij kleinere bedrijven betekent dit dat de Commercieel Directeur ook moet bepalen hoe het product gepresenteerd wordt. Ook hierbij is het van belang een goed commercieel inzicht te hebben, omdat de uitstraling van een product belangrijker kan zijn dat het product zelf. Creatief inzicht gecombineerd met een scherp commercieel instinct bepaalt het succes van de Commercieel Directeur.